دستورالعمل آیت الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی به امام خمینی،
به شش روایت از حضرات بهجت، شبیری زنجانی،

مصطفی خمینی و فرزند مرحوم نخودکی

شرح ماجرا به نقل از فرزند آیت الله شبیری زنجانی
از زبان پدر بزرگوارشان این*گونه نقل می*شود که :
در سفری که امام خمینی(ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند امام در صحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله حاج حسنعلی نخودکی مواجه می*شوند.
امام امت (ره) که در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می شمارد و به ایشان می*گوید با شما سخنی دارم.حاج حسنعلی نخودکی می*گوید: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی (ره) بمانید من خودم پیش شما می*آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می*آید و می*گوید چه کار دارید؟امام (ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (علیه*السلام) کرد و گفت: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده؟حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام (ره) فرمودند:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می*دهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی به کار نبرید؟امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می*بارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمی*توانم چنین قولی به شما بدهم.

حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام (ره) شنید روبه ایشان کرد و فرمود: حالا که نمی*توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می*دهم و آن این که:بعد از نمازهای واجب یک بار آیه الکرسی را تا «هو العلی العظیم» می*خوانی.و بعد تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را می*گویی. 34 الله اکبر 33 الحمد الله 33 سبحان الله 1 لااله الا الله و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد ... » را می*خوانی.و بعد سه بار صلوات می*گویی: اللهم صل علی محمد و آل محمدو بعد سه بار آیه مبارکه:وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ؛(سوره طلاق آیه 2 و 3) (هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می*کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می*دهد، و هرکس بر خداوند توکل کند کفایت امرش را می*کند، خداوند فرمان خود را به انجام می*رساند، و خدا برای هر چیزی اندازه*ای قرار داده است.)
کد خبر:166763 -